Reportáž z výměnného pobytu ve Španělsku v rámci programu Erasmus+
Reportáž napsal: Mgr. David Mertha
Ve dnech květnových jsme společně s kolegou Mgr. Radkem Petřivalským a skupinou 12 žáků naší školy vyjeli do španělského města Valdepeñas, kde jsme navázali na spolupráci s tamější partnerskou školou. Šlo o pokračování projektu, který od počátku spojuje nejen žáky, ale i pedagogy obou institucí, a to prostřednictvím digitálních technologií a tvorby podcastů. Naši španělští partneři navštívili Ostravu již v březnu, kdy k nám přijelo šest studentů se dvěma učitelkami. Oběma výměnám předcházela celá řada online setkání, během nichž se postupně utvářely nejen pracovní vazby, ale i přátelství.
Společné téma a cíle projektu
Prvním společným výstupem byl podcast věnovaný umělé inteligenci. Tento úspěch se stal odrazovým můstkem k dalšímu, mnohem ambicióznějšímu tématu – duševnímu zdraví a well-beingu. To se stalo středobodem celé naší spolupráce a postupně do něj byli zapojeni učitelé různých aprobací – od tělesné výchovy přes výtvarnou výchovu až po cizí jazyky. Projekt měl konkrétní a hmatatelné výsledky: žáci i učitelé prozkoumali arteterapii, vděčnost, meditaci či práci s negativními emocemi. Pozitivní dopad na duševní zdraví a odolnost žáků byl patrný, a díky šíři zapojení profitovalo z programu přes sto žáků z obou škol.
Digitální a jazykové kompetence
Zásadní roli v projektu sehrála digitální gramotnost. Obě školy využívají odlišné technologie, takže při spolupráci došlo k významnému obohacení a sdílení know-how. Naše škola díky inspiraci partnerů například požádala o nový grant na podcastovou techniku, která umožní kvalitnější a efektivnější práci. Inspirací byla i technologie tzv. klíčování pomocí tabletu, využitelná v celé řadě předmětů. Učitelé si rozšířili své didaktické obzory, osvojili si nové aktivizační metody a digitální kompetence, což se již dnes promítá do každodenní výuky. Projekt měl také silný jazykový rozměr. Pedagogové i žáci měli nepřeberné množství příležitostí k autentické komunikaci – v angličtině i ve španělštině. Učitelé španělštiny navíc během pobytu dále rozvinuli své odborné kompetence, a to jak v oblasti jazykových nuancí a regionálních rozdílů, tak i v moderních trendech výuky. To vše se odráží v kvalitě výuky na naší škole.
Pobyt ve Španělsku a jeho přínos
Program ve Valdepeñas byl mimořádně bohatý. Žáci se zúčastnili návštěvy muzea vína a přivítal je dokonce starosta města, který ve slavnostní atmosféře hovořil o významu
demokracie, právního státu a spolupráce mezi evropskými zeměmi. Atmosféra byla pro všechny nezapomenutelná a posílila evropskou identitu i uvědomění širšího kontextu
vzdělávání. Součástí pobytu byly i studijní cesty – do Madridu (návštěva muzea Prado) a do Granady (Alhambra). Žáci zde zkoumali vliv umění na duševní zdraví, a také vztah mezi
psychickými poruchami a tvorbou umělců. Tyto cesty byly zároveň reportážní: studenti natáčeli podcasty přímo v terénu, čímž se výrazně posunuli v digitálních dovednostech – mnozí s podobnou prací začínali úplně od nuly. Kulturní rozměr pobytu byl rovněž zásadní. Studenti poznávali španělské tradice, regionální zvyklosti a gastronomii. Ochutnali paellu, tradiční sýry, uzeniny i mořské plody a měli možnost poznat, jak se liší životní styl v jednotlivých částech Španělska.
Přípravná fáze a organizace
Neocenitelnou roli sehrála přípravná návštěva, během níž jsme s kolegy prověřili ubytování, okolí, dopravní rizika a bezpečnostní opatření. Díky tomu proběhla samotná výměna hladce a bezproblémově. V přípravné fázi jsme také otestovali techniku a konektivitu, což nám umožnilo vyhnout se technickým potížím při tvorbě podcast.
Dopad na žáky
Žáci si z projektu odnesli nejen zlepšení jazykových a digitálních kompetencí, ale také nové dovednosti v oblasti psychohygieny. Naučili se přemýšlet o svém duševním zdraví,
v případě potíží vyhledat odbornou pomoc a osvojili si jednoduché techniky, jak zvládat stres a emoce. Důležitým přínosem byla i možnost spolupracovat s vrstevníky z jiné
země na mezinárodní úrovni. Vznikla nová přátelství, která pokračují díky sociálním sítím, a emoce při loučení – kdy se studenti neubránili slzám – mluvily za vše.
Celkové zhodnocení
Projekt Erasmus+ ve Valdepeñas byl pro naši školu mimořádně přínosný. Posílil digitální a jazykové kompetence žáků i učitelů, rozvinul inovativní metody ve výuce a ukázal nám nové možnosti mezinárodní spolupráce. Žáci se stali odolnějšími, otevřenějšími a získali větší citlivost vůči tématu duševního zdraví. Učitelé získali cenné profesní inspirace, které okamžitě uplatňují ve své praxi. Celá naše školní komunita je díky této zkušenosti obohacena a motivována k dalšímu rozvoji. Jsme odhodláni v projektu pokračovat a těšíme se na další setkání, která nám umožní navázat na vytvořená přátelství, sdílet zkušenosti a společně růst.
Výběrové řízení žáků pro výjezd do Španělska, města Valdepeňas v rámci spolupráci na projektu „Podcast“ se španělskou školou IES Gregorio Prieto
V týdnu před jarními prázdninami proběhlo výběrové řízení žáků pro výjezd do Španělska, města Valdepeňas. Jedná se o spolupráci na projektu „Podcast“ se španělskou školou IES Gregorio Prieto. Celkem se přihlásilo 46 žáků, ze kterých bylo na základě předem stanovených kritérií vybráno 10 dětí, které se výjezdu zúčastní. V úterý 11.2. proběhlo také losování dalších 2 žáků a náhradníků, kteří daná kritéria splnili.
Kritéria pro výběr jsou následující: Úspěch ve vstupním testu (anglický jazyk, základy španělského jazyka, orientace v základních pojmech vztahujících se k cestování) a napsání motivačního dopisu, obojí se bude konat v rámci výuky ve škole; dobrý prospěch, dobré plnění povinností a absence kázeňských problémů v poslední době; omluvená absence nesmí přesahovat 25 % podíl na počtu odučených hodin; věk minimálně 13 let.
Děkujeme našim partnerům za finanční podporu.
Základní škola generála Zdeňka Škarvady,
Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Porubská 10/831,
708 00 Ostrava-Poruba