Stručně o jazykové a bilingvní výuce na naší škole
Anglický jazyk se u nás učí všichni žáci od prvního ročníku, v bilingvní třídě se učí žáci i některé předměty v angličtině. Jako druhý cizí jazyk je žákům nabízena němčina, francouzština, španělština či ruština. Tyto jazyky se poté učí od 6.ročníku. V případě bilingvních tříd již od 5. ročníku. Do výuky jsou zapojeni rodilí mluvčí a to nejen v hodinách angličtiny, ale také do výuky druhého cizího jazyka nebo odborných předmětů. Díky úzké spolupráci s jazykovou agenturou Cloverleaf a Hello skládají žáci školy pravidelně mezinárodní Cambridge zkoušky. V návaznosti na výuku cizích jazyků škola pořádá tematické výjezdy žáků do Rakouska – zpravidla do Vídně a jejího okolí, ale také do Německa, Švýcarska, Francie, Itálie apod. Každoročně připravujeme a v případě zájmu i realizujeme zájezd do Velké Británie – Londýna, přičemž jsou žáci ubytovaní v britských rodinách.
Bilingvní výuka funguje od školního roku 2013/14 a je také mimo jiné každoročně podporována v rámci programu
Rozvoj bilingvní a cizojazyčné výuky v mateřských,základních a středních školách
statutárním městem Ostrava.
Školní rok 2024/2025
Bilingvní výuka letos probíhá v 10 třídách v 1. – 9. ročníku ve 41 hodinách týdně. Na výuce se podílí 20 pedagogů, kteří koordinují a spolupracují s 4 rodilými mluvčími v nejazykových předmětech. Výuka s rodilými mluvčími probíhá ve 22 hodinách angličtiny, 2 hodinách ruského jazyka a 5 hodinách španělského jazyka.
V odpoledních hodinách je realizováno 52 bilingvních kroužků. Provoz kroužků zajišťují 2 rodilí mluvčí a 23 pedagogů.
Výuka vedená v AJ:
Bilingvní kroužky:
Znalost jazyků je pro dítě obrovská výhoda. Nejen, že se domluví, vymýšlí vícejazyčné slovní hříčky, ale nemá psychologické zábrany učit se další řeči.
Bilingvní neboli dvojjazyčné vzdělávání umožňuje lidem lépe se orientovat v multikulturním prostředí.
Může vytvořit větší toleranci vůči menšinám, omezit rasismus a rozvinout kreativitu v komunikaci. Pomocí znalosti druhého jazyka přirozeně vstřebáváme kulturu, zvyky a tradice jiného národa.
Znalost dvou a více jazyků má pozitivní vliv na vývoj mozku a kognitivních schopností.
Bilingvní jedinci jsou schopni lépe monitorovat okolní prostředí, být soustředěnější, snáze ignorovat rušivé vlivy, jsou schopni rychle reagovat na změny, sled po sobě jdoucích změn si déle uchovat v paměti.
Základní škola generála Zdeňka Škarvady,
Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Porubská 10/831,
708 00 Ostrava-Poruba