Mobilita učitelů

Mgr. Jan Malčok – učitel informatiky a dějepisu

V létě jsem jel do polského Krakova na pětidenní metodický kurz Video making for teachers organizovaný agenturou Interact. Naším lektorem byl Justin Grize, který se s námi podělil o tipy a know how, jak pořizovat fotky a videa a jak je dále upravovat. Výuka probíhala především venku „v terénu“ a následně jsme analyzovali naše výtvory v pronajaté učebně místní
jazykové školy. Také jsme spolu s kolegy ze Španělska a Itálie navštívili zajímavá místa v Krakově a solné doly ve Wieliczce.

 

Mgr. Martin Ptáčník – učitel 1. stupně základní školy

Jazykově-metodický kurz jsem absovloval v Galwayi, což je město zhruba velikosti Olomouce, na západním pobřeží Irska ve vzdělávacím centru Atlantic. Prožil jsem
tam dva týdny, 1 týden kurz General English a druhý týden CLIL pro první stupeň základní školy. Bydlení jsem si zařídil přes Airbnb v malém pokojíčku v řadovém
domku asi 20 minut chůze od školy. Galway je malebné historické město plné pouličních umělců, pubů s živou hudbou s nepřetržitým proudem festivalů během
celého léta. O víkendu uprostřed pobytu jsem v sobotu vyjel na kole do vnitrozemí do národního parku Burren a v neděli plul na Aran Islands k útesům čelícím vlnám
Atlantiku. Krásným zážitkem byla pro mě i účast na setkání fantasy klubu v místním knihkupectví.
 
Co se týče samotného kurzu, kromě procvičování komunikace v angličtině pomocí pestrých a intenzivních aktivit ve dvojicích i týmech zaměřených na rozvoj
vyjadřování i gramatiky, jsme ve velké míře rozvíjeli i prezentační dovednosti. Přivezl jsem si také spoustu tipů na různé komunikační a online hry pro výuku anglického
jazyka, aktivity pro rozvoj kritického myšlení a skupinové spolupráce, a také jsem poznal lidi a učitele z různých zemí Evropy, s nimiž se mohu kdykoli spojit, sdílet
zkušenosti, ozvat se jim s možností spolupráce v rámci Erasmu, stínováním a podobně.

Mgr. Veronika Chrástecká a Mgr. Lucie Curylová – třídní učitelky 3.A a 4.B

Na počátku července 2025 jsme se zúčastnily kurzu v Barceloně v rámci programu Erasmus+. Tématem bylo využití ICT metod ve výuce. Vyzkoušely jsme si práci s nástroji jako Nearpod (interaktivní prezentace), Curipod (tvorba zapojujících aktivit) či Wakelet (organizace a sdílení materiálů). Kurz nám přinesl inspiraci, jak tyto technologie smysluplně kombinovat s tradiční výukou, a nové nápady chceme uplatnit ve své praxi i sdílet s kolegy.
 
Velkým přínosem byla také možnost setkat se s učiteli z různých evropských zemí a vzájemně si vyměňovat zkušenosti. Díky tomu jsme mohly nahlédnout na pedagogickou profesi v mezinárodním kontextu a načerpat inspiraci pro vlastní práci. Součástí programu bylo i poznávání Barcelony a její kultury, což celou zkušenost ještě více prohloubilo a obohatilo.

 

Mgr.  Marie Veigendová  – učitelka

Ve dnech 3.–9. srpna 2025 jsem se v rámci projektu Erasmus+ zúčastnila jazykového kurzu v International English Language School ve městě Sliema na Maltě. Kurz byl zaměřen na rozvoj jazykových kompetencí učitelů na různých úrovních. Po rozřazovacím testu jsem se stala součástí pestré skupiny mladých studentů z různých koutů světa – Brazílie, Kolumbie, Itále, Francie, Ruska, Polska aj. Společně jsme sdíleli své zkušenosti, diskutovali o kulturních odlišnostech i o aktuálních tématech, jako je životní prostředí, které bylo součástí výukového materiálu.

Odpolední výuka pod vedením sympatické lektorky byla zaměřena na konverzaci a prohlubování jazykových dovedností. Seznámila nás s některými typickými rysy maltské kultury – například s tradičními podvečerními ohňostroji, architekturou, jazykem či demografií. Následovaly diskuze a jazykové hry zaměřené na témata jako cestování, rodina nebo sociální otázky. Některé aktivity a nově osvojenou slovní zásobu plánuji využít při výuce angličtiny, zejména se staršími žáky. Ve volném odpoledním a zejména podvečerním čase jsem poznávala okolí školy a bydliště, místní kostely, nádherné pobřeží a místní obyvatelstvo včetně početného studentstva. Navštívila jsem např. maltské akvárium – Malta National Aquarium v St. Paul´s Bay. Kromě mezinárodní kuchyně jsem neopomněla vyzkoušet místní specialitu – králíka na víně (Stuffat tal-Fenek) a nealkoholický nápoj z červených poměrančů Kinnie.
 
Celkově pro mě byla tato zkušenost velmi obohacující – nejen z hlediska jazykového rozvoje, ale i v oblasti osobního růstu. Získala jsem větší jistotu při řešení každodenních situací v cizím prostředí, rozvíjela jsem schopnost sebereflexe a posílila svou otevřenost vůči jiným kulturám. Skupinová práce s inspirativními mladšími kolegy mě motivovala k dalšímu profesnímu rozvoji.

Mgr. Jana Tajzichová a Mgr. Jana Volná – třídní učitelky 9.A a 8.C

Ke konci června (15.6. – 21.6. 2025) jsme se účastnily stínování na škole ve Francii v Senonches. Zaměřily jsme se na výuku francouzského jazyka a přírodních věd, ale byla možnost se podívat i na výuku dalších předmětů jako je výtvarná a hudební výchova, angličtina, němčina a informatika napříč všemi ročníky druhého stupně. V průběhu týdne jsme se zúčastnily i dne otevřených dveří, který byl pořádán dopoledne pro budoucí žáky (byly pro ně nachystány i ukázkového hodiny) a odpoledne pak byla škola otevřena i pro rodiče budoucích žáků. K této příležitosti byl i prezentován společný projekt francouzské a naší školy. 

Díky příležitosti se týden účastnit výuky napříč předměty i ročníky jsme měly možnost načerpat nové nápady do výuky nejen francouzského jazyka a porovnat náš a francouzský systém školství. Seznámily jsme se i s chodem školy jako takové a určitě jsme byly mile překvapeny, že učitel má opravdu za úkol učit a ne se starat zároveň o omlouvání žáků, komunikaci s rodiči, ošetřování drobných úrazů a hlídání žáků o přestávkách a v jídelně. Francouzská škola měla na tyto  činnosti jiné nepedagogické pracovníky. Velice sympatické bylo také to, že měla škola dostatek prostor na individuální práci s žáky. Žáci trávili veškeré přestávky žáci venku na hřišti a v oploceném areálu školy. Výuka jim končila až v 16 nebo 17h (kromě středy – tento den všichni končí ve 12h a ani se ten den nevaří ve školní jídelně). Po celou dobu mají zákaz používání mobilních zařízení v areálu školy. Škola je i dobře vybavena pro praktickou výuku – dílny, výtvarnou a hudební výchovu. 

Velice zajímavé bylo to, že si žáci na začátku roku zapisují individuálně hodiny do svého rozvrhu, kde se zohledňuje úroveň žáka v daném předmětu (M, FJ, AJ) a díky domu vznikají různé skupiny žáků. Nechodí tedy do hodin jako jedna třída. Pokud mají v rozvrhu volnou hodinu, tak ji tráví pod dohledem v předem určené učebně nebo mají možnost nahlásit, že budou v knihovně či učebně pro práci na projektech. Na škole jsou také přítomni žáci se speciálními potřebami a střídají se u nich 3 asistentky. 

Počet žáků ve třídě je cca 20 -25 a uspořádání tříd je podobné našim. V hodinách jsme viděly jak frontální výuku, tak práci ve skupinách a na projektech. V zeměpise, dějepise a přírodopise hodně pracují s učebnicemi, které ale mají nachystané ve třídách (každý učitel má totiž svou kmenovou třídu) a žáci pak v aktovkách nosí velký sešit, kde si zapisují učivo a lepí materiály z výuky. Učebny jsou vybaveny dataprojektorem a plátnem a bílou tabulí na fixy. Když je potřeba pracovat v hodině s tablety, tak si je učitel má možnost do výuky zajistit. V přírodopisné učebně mají k dispozici i školní mikroskopy. Laboratorní práce zařazují do výuky narázově podle potřeby podobně jako je to na naší škole. Díky velkému pozemku školy situovanému u lesa, tak mohou provádět částečně výuku i venku. 

Určitě jsme načerpaly nové nápady do vlastní výuky, které budeme v průběhu dalšího školního roku začleňovat. 

Po výuce jsme měly možnost individuálně poznat městečko Senonches a jeho nejbližší okolí. Navštívily jsme i památné stromy, prošly se po naučné stezce a blízkém okolí. Navštívily jsme nedalekou katedrálu v Charters a prošly si jeho historické centrum. V pátek jsme navštívily trhy v městečku Senonches, které tam probíhají každý týden. 

Hned po příjezdu se ve městečku konala slavnost, kde se sešlo spoustu lidí. Všimly jsme si, že se zde konají pravidelné kulturní akce (koncerty, divadelní a filmová představení, besedy. V průběhu týdne jsme měly možnost ochutnat jídlo ze školní jídelny, v pátek si pak nakoupit tradiční místní produkty na trhu (sýry, klobásy, zeleninu, ovoce apod.) Lidé jsou zde velmi milí a přátelští.

V průběhu týdne jsme se setkaly s vedoucí profesorkou paní Dominique Brechoteau a společně naplánovaly pokračování výměnného pobytu žáků. Dohodly jsme se, že budeme
navazovat na téma zdravého životního stylu, které tentokrát přizpůsobíme specifikům francouzského prostředí a krajiny. 

Žáci budou pracovat ve skupinách na tvorbě menu a při této činnosti si procvičí znalosti napříč různými vyučovacími předměty. Součástí programu bude také exkurze a návštěva místního trhu, kde budou mít možnost ověřit si dostupnost lokálních potravin, které si vybrali pro svůj projekt.

Mgr. Martina Körberová – ředitelka školy

Kurz španělského jazyka proběhl na Španělském ostrově Tenerife ve měste Santa Cruz de Tenerife v období od 21. do 25. července 2025. Název školy je don Quijote spanish language school. Studijní skupiny byly malé, v mé skupině byli studenti z Francie, Německa a Itálie, celkové nás bylo sedm. 

Pobyt na Tenerife mi dal další zkušenost a možnost trénovat komunikaci v španělském jazyce, poznat jinou kulturu a tradice nejen zdejší krajiny a země. V rámci komunikačních témat v průběhu jazykových lekcí jsem měla možnost vyměnit si zkušenosti a informace ze života kolegů z dalších zapojených zemí. Nahlédnout na některé oblasti multikulturně. Jelikož v mém kurzu byly dvě účastnice také ze školního prostředí v italské Vastě, dozvěděla jsem se i něco o způsobu uplatňování formativního hodnocení a rozvíjení digitálních kompetencí a kreativního způsobu výuky, což bylo pro mě obzvlášť přínosné, neboť je to jeden z našich vytyčených cílů.

V průběhu pobytu jsme měli s ostatními studenty také možnost navštívit velmi zajímavá a hezká místa. Například jsme podnikli výlet na nejvyšší horu Španělska, jedná se o spící sopku Pico del Teide, která měří 3 715 mnm. Tamnější krajina je velmi skalnatá, sopečná, plná lávovitých vyvřelin a lávových splazů. Vegetace je zde pramálo. Dále jsme navštívili různé pláže, které většinou mají černý lávovitý písek. Jsou zde skalní útvary, které „vyrůstají“ přímo z moře, například skalní útvar zvaný Los Gigantes. Navštívili jsme také krásné ZOO – Loro Parque, s mořským akváriem a hezkou botanickou zahradou. Podnikli jsme výlet na lodi, z městečka Los Cristianos kde jsme pozorovali tamější druhy velryb, delfínů a mořské želvy. Velkou raritou je zde velmi starý, tisíciletý strom, zvaný Drago arbol – El drago milenario. Tento strom je symbolem ostrova Tenerife a zároveň národní památkou.

Měli jsme příležitost zažít i Fiestu, kterých se zde koná nespočet. Fiesty jsou oslavou různých místních náboženských tradic s průvody v krojích, s hudbou a temperamentním španělským tancem. Co se týče zdejší gastronomie, je velmi pestrá, zakládající se na mořských rybách a mořských plodech v různých úpravách. Samozřejmě nechybí typická španělská Paella, králík na olivách a je zde rozšířeno kůzlečí maso, taktéž polévky Gaspacho, Salmonejo a typický pokrm patats noc rojo/ verde.

Podnebí je zde subtropické, velmi slunečné, po ránu však bývají mlhy a opary které se v průběhu dne rozptýlí. Ostrov je hornatý, a ve vyšších polohách je i v létě chladněji s drobnými dešti. V létě se zde teploty pohybují mezi 24 až 30 stupni Celsia.

Mgr. Radek Petřivalský – zástupce ředitelky školy pro II. stupeň

V termínu od 6. do 12. července jsem se zúčastnil jazykového pobytu v rámci programu Erasmus+ na španělském ostrově Tenerife, který byl zaměřen na zdokonalení jazykových dovedností a poznání místní kultury. Cílem pobytu bylo nejen zlepšení jazykových kompetencí ve španělštině, ale také získání inspirace pro výuku tohoto jazyka s využitím moderních výukových metod a digitálních technologií.
 
Na Tenerife jsem cestoval letecky z Vídně, přímým letem do Santa Cruz de Tenerife. Ubytování bylo v apartmánu ve městě Puerto de la Cruz, kde také sídlí jazyková škola Don Quijote, v níž probíhala každodenní výuka. Výuka probíhala v moderně vybavených učebnách s důrazem na komunikativní metody. Výuka byla vedena rodilými mluvčími a byla velmi interaktivní – kladl se důraz na rozvoj mluvení, poslechu a porozumění textu. Inspirativní bylo využívání autentických materiálů (např. videí z místních médií, článků a reportáží), které lze využít i v běžné výuce na naší škole
 

Kromě výuky jsem se zúčastnil i bohatého kulturního programu, který mi umožnil lépe poznat historii, kulturu a přírodu Kanárských ostrovů:

  • Pláž Las Teresitas – odpočinek na jedné z nejznámějších pláží ostrova s jemným saharským pískem.
  • La Orotava – historické město s tradiční kanárskou architekturou, návštěva Casa de los Balcones.
  • La Laguna – univerzitní město a památka zapsaná na listině světového dědictví UNESCO, procházka historickým centrem.
  • Masca – malebná horská vesnice s výhledy na údolí a oceán.
  • Pico del Teide – nejvyšší hora Španělska (3715 m), úchvatné výhledy na sopečnou krajinu a národní park Caňadas del Teide zapsaný taktéž na listině UNESCO

Součástí pobytu bylo i poznávání místní gastronomie., např. tapas, papas arrugadas con mojo rojo y mojo verde, gofio, rybí pokrmy aj. Společné večeře byly příležitostí k neformálním konverzacím ve španělštině. Pobyt byl velmi inspirativní a přínosný z několika důvodů, např.: zlepšení jazykové kompetence a sebedůvěry při komunikaci ve španělštině, poznání nových výukových metod a technologií, které lze přenést do výuky na naší škole, získání autentických materiálů a kulturních poznatků pro výuku reálií, motivace k další práci s jazykem a jeho přibližování studentům atraktivní formou.

Tento pobyt mohu vřele doporučit všem kolegům vyučujícím cizí jazyky, kteří se chtějí profesně rozvíjet a zároveň poznat nové prostředí.

Mgr. Veronika Chrástecká a Mgr. Lucie Curylová – třídní učitelky 3.A a 4.B

Na počátku července 2025 jsme se zúčastnily kurzu v Barceloně v rámci programu Erasmus+. Tématem bylo využití ICT metod ve výuce. Vyzkoušely jsme si práci s nástroji jako Nearpod (interaktivní prezentace), Curipod (tvorba zapojujících aktivit) či Wakelet (organizace a sdílení materiálů). Kurz nám přinesl inspiraci, jak tyto technologie smysluplně kombinovat s tradiční výukou, a nové nápady chceme uplatnit ve své praxi i sdílet s kolegy.
 
Velkým přínosem byla také možnost setkat se s učiteli z různých evropských zemí a vzájemně si vyměňovat zkušenosti. Díky tomu jsme mohly nahlédnout na pedagogickou profesi v mezinárodním kontextu a načerpat inspiraci pro vlastní práci. Součástí programu bylo i poznávání Barcelony a její kultury, což celou zkušenost ještě více prohloubilo a obohatilo.

 

Děkujeme našim partnerům za finanční podporu.

Základní škola generála Zdeňka Škarvady,
Ostrava-Poruba, příspěvková organizace

Porubská 10/831,
708 00 Ostrava-Poruba