eTwinning – projekt We present our school and city with videos and photos
Ve školním roce 2024/25 spolupracovala naše škola na eTwinningovém projektu s názvem We present our school and city with videos and photos. Cílem tohoto projektu bylo podporovat spolupráci mezi školami, posílit pocit sounáležitosti a hrdosti na školu prostřednictvím vizuálních materiálů, naučit studenty editovat videa a pořizovat fotografie. V úvodní fázi projektu se společně seznámili všichni jeho řešitelé, čili žáci a učitelé z těchto škol:
Základní škola generála Zdeňka Škarvady, Ostrava, Česká republika
CEEE Antonio Machado, Ubeda, Španělsko
Instituto Comprensivo Aristide Gabelli de Misterbianco, Catania, Itálie
Žáci si v prostředí Twin Space vytvořili osobní profily, společně pak tvořili a vybírali logo projektu, pořizovali fotografie školy a prostředí v němž žijí a z nich sestavovali krátká videa. Některé příspěvky byly zaměřeny i na oslavu svátků spojených s historií.
Za naši školu vedl projekt Mgr. Jan Malčok.
Naši školu navštívili žáci a učitelé z Francie
Ve dnech 3.–7. března jsme na naší škole přivítali skupinu 10 francouzských žáků v doprovodu dvou pedagogů, kteří k nám zavítali v rámci výměnného pobytu organizovaného v programu Erasmus+. Během jednoho týdne spolupracovali s našimi žáky ze 7.A na společném projektu Nos plats régionale et la vie saine. Komunikačními jazyky byla francouzština a angličtina. Projekt byl zpracováván napříč předměty. Žáci se v něm dozvídali o typických krajových jídlech daných zemí, žáci z Francie tak objevovali české speciality a společně s českými žáky pak porovnávali tyto pokrmy s podobnými francouzskými recepty. Žáci pracovali ve skupinách po třech, vždy dva žáci z naší školy a jeden žák z Francie. V předmětu matematika tak
například počítali a porovnávali kalorické hodnoty a nutriční složení daných pokrmů, připravovali rozpočet na přípravu těchto jídel, v přírodopisu zkoumali místní odrůdy daných surovin a ekologické aspekty pěstování potravin, v zeměpise mapovali oblasti, z nichž dané suroviny pochází, analyzovali klimatické a geografické podmínky apod. Výsledkem projektu pak byly společně vytvořené Lapbooky s prezentací daných jídel. Děti z obou zemí si vzájemně rozšířily jazykové i kulturní obzory a navázaly pevná přátelství. Do projektu se aktivně zapojila i naše školní jídelna. Žáci tak měli možnost ochutnat jídla, o nichž si společně v rámci projektu povídali. Součástí této spolupráce byla i exkurze do pekáren, kde si děti mohly vlastnoručně vyzkoušet výrobu pečiva a ochutnat škálu typických českých druhů pečených výrobků.
Kromě školní práce se francouzští žáci zapojili i do odpoledních aktivit, které pro ně
připravily hostitelské rodiny, v nichž byly francouzské děti ubytovány. Všem rodinám, které se do programu zapojily a postaraly se o jejich volný čas, patří velké poděkování. Jmenovitě se jedná o rodiny následujících žáků: 5.A Bočková, Oreb; 6.B Machová, Šebestíková, Vyoralová; 7.B Skulinová; 8.A Havránková; 8.B Knoppová, Matyska; 9.B Kašíková.
Děkujeme také ostatním žákům naší školy za skvělou spolupráci!
Žáci a učitelé ze španělského Valdepeňas u nás na škole
Ve dnech 31.3. – 4.4. 2025 naši školu navštívila skupina 6 chlapců a dvou učitelek ze španělského města Valdepeňas. Tato návštěva navázala na dlouhodobou spolupráci, kdy žáci obou škol spolu již od loňského školního roku pracovali na projektu Podcasts. Spolupráce probíhala online formou emailové korespondence a videokonferencí. Nyní se žáci díky programu Erasmus + mohli společně setkat i osobně.
Letošní téma pro tvorbu podcastů navrhla španělská škola, by jím Wellbeing. Žáci společně natáčeli a editovali podcast, jehož cílem bylo prozkoumat různé aspekty duševního a fyzického zdraví, rozšířit povědomí o důležitosti péče o sebe a inspirovat ostatní k aktivnímu přístupu ke zdraví. Diskutovali o významu vděčnosti v každodenním životě a jejím vlivu na celkovou pohodu. Sdíleli osvědčené techniky a aktivity, které pomáhají zmírnit stres a zvýšit duševní odolnost, například meditaci, sport nebo kreativní činnosti. Vedli rozhovory s místními seniory, ve kterých se zaměřili na jejich zkušenosti s péčí o duševní zdraví, způsoby, jakými překonávali obtíže, a jejich rady pro mladší generaci. Sdíleli dojmy z návštěvy koncentračního tábora v polské Osvětimi, jejímž cílem bylo pochopit historii a zamyslet se nad důležitostí respektu, tolerance a lidských práv. Během realizace projektu se žáci nejen naučili získávat a sdílet informace na složitá témata, ale také rozvíjeli komunikační dovednosti v angličtině, empatii a kritické myšlení. Zároveň si uvědomili, jak důležitá je péče o duševní zdraví a jak může být otevřená diskuse a reflexe klíčem k osobnímu růstu i k většímu porozumění ve společnosti.
Ve volném čase pak žáci společně navštívili významná místa v rámci Ostravy a blízkém okolí – centrum, City Campus, Dolní oblast Vítkovice, Slezskoostravský hrad, haldu Ema, ostravskou Novou radnici s vyhlídkovou věží apod. Ochutnali typická česká jídla nejen v naší školní jídelně, ale také při rozlučkovém večírku v restauraci u Dvořáčků.
Za naši školu tento projekt vedli učitelé Mgr. David Mertha a Mgr. Radek Petřivalský a účastnily se ho děti osmých a devátých tříd, kteří se připravují na výjezd do Španělska v květnu 2025.
Děkujeme našim partnerům za finanční podporu.
Základní škola generála Zdeňka Škarvady,
Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Porubská 10/831,
708 00 Ostrava-Poruba